Thema's

Thema's

Welkom Hartje Winter.

Thema januari/februari 
Na twee weken vakantie starten wij de week rustig op met het thema ‘hartje winter’. Dit thema gaat zoals het woord al verklapt over de winter. Het thema gaat vooral over buiten zijn en ervaren. We nemen uiteraard ook de winter mee naar binnen met winterse activiteiten. We gaan er dus lekker veel op uit. Ook duiken wij in het leven van een kabouter. Hoe woont een kabouter? Wat doet een kabouter? We ervaren de sneeuw en wanneer dit niet mocht gaan vallen, creëren wij onze eigen sneeuw. We ervaren koud en warm en de hoe het komt dat pinguïns het nooit koud hebben. Ook bouwen wij weer met suikerklontjes, een leuke activiteit welke wij elk jaar herhalen. Kortom in dit thema besteden we aandacht aan de kou, het veranderende landschap en de hulp voor dieren in de winter is de rode draad en het ervaren ervan. 

Spraak en taalontwikkeling

Tijdens de activiteiten oefenen de kinderen spraak en taal. Door ook sommige woorden te ervaren maak ik gebruik van passend materiaal. We gaan experimenteren met warm en koud en zullen hierover in gesprek gaan. Door het ervaren gaan de woorden leven en krijgen zij er beelden bij en helpt het om de woorden op te nemen in hun woordenschat. Ook in de natuur vinden wij een schat aan woorden!

Het kind ontwikkelt taal en spraak tijdens alle activiteiten omdat er telkens een moment is waarin kinderen praten en uitleg krijgen over wat ze zien, meemaken en ondernemen. Het taalgevoel wordt ontwikkeld door babbelactiviteiten, versjes en liedjes. 

Sociaal- emotionele ontwikkeling

De kinderen genieten van het samen doen, het samenwerken. De interactie vindt plaats tussen de kinderen onderling. Dit thema is gericht op sfeer, het buiten zijn in de natuur en samen iets ondernemen en onderzoeken, zo leert het kind hoe de sociale omgang werkt. Zo leren zij te wachten op hun beurt en naar elkaar te luisteren en aandacht voor elkaar te hebben. 

Zelf ontdekken, samenwerken en eigen keuzes maken tijdens activiteiten geeft zelfvertrouwen. Het kind ervaart veiligheid en geborgenheid en sfeer tijdens de activiteiten die wij ondernemen. Ze leren zelfsturing door verschillende rollen te spelen en zichzelf te onderscheiden van anderen. Door samen te werken leren zij van elkaar en leren zij bij te dragen aan een gezamenlijk resultaat.

Motorische en zintuigelijke ontwikkeling

Tijdens het thema maken wij gebruik van verschillende structuren. Zo ervaren de kinderen dat elk materiaal anders aanvoelt. Water is koud, maar bevroren water nog veel kouder. Maar als het warm wordt, het ijs ook weer smelt tot water. Veel aandacht voor de sensomotorische ontwikkeling. Begrijpen met al onze zintuigen. Het ervaren van verschillende materialen als scheerschuim, water, ijs, boter en de structuren ervan. 

Kinderen gebruiken alle zintuigen om de wereld om hen heen te ontdekken. We stimuleren de tastzin met verrassende activiteiten.  De tastzin wordt geprikkeld door de sensorische activiteiten. Het proeven, voelen en ruiken van/aan verschillende materialen. Oefenen van verschillende bewegingen tijdens de liedjes en versjes. 
Rekenprikkels

Begrippen als, voor, achter, naast op, in worden regelmatig spelenderwijs geoefend, maar ook tegenstellingen.
Kinderen leren over oorzaak en gevolg tijdens het smelten en bevriezen van ijs. Tellen van ijsblokjes of suikerklontjes. Op welke manier halen wij het voorwerp uit een ijsblokje etc. Hoe kan het dat Pinguïns het zo warm houden etc. Leren nadenken en beroep doen op het probleemoplossend vermogen.  

Tijdens alle thema’s wordt aandacht besteed aan tellen en het leren over oorzaak en gevolg. Kinderen denken mee en er wordt een beroep gedaan op het probleemoplossend vermogen. Begrippen als voor, achter, naast, op, in, hoog, laag, etc, wordt meermalen geoefend. Het kind ontdekt dat iets wat je niet kunt zien er toch kan zijn. We rangschikken op kleur. Benoemen de trappen van vergelijking. We meten, tellen en vergelijken. 

Share by: